996 C2 gen 2 2002 bra spec många uppgraderingar

Säljes

  • Modell

    Porsche 996 Carrera 2
  • Årsmodell

    2002
  • Pris

    295 000 kr
  • Inlagd

    2020-10-17

Ursäkta felroterade bilder, får inte till det rätt i detta gränssnitt trots idoga försök. 

 

Mätarställning ca 13 150 mil

 

Utrustning och spec original:

3,6 l, 320 hk, manuell växellåda 6-vxl

Arctic silver metallic

Svart inredning, ej läder på paneler, panel mellan stolar lackerad i samma kulör som exteriör, vita mätartavlor, aluminiumskenor med Carreraprint på trösklar

Läderklädda sportstolar med bakstycken lackerade i samma kulör som exteriör

Sportavgassystem, Porsche fabriksmonterat (ej avstängnings-/reglerbart via knapp i kupé)

996 Aerokit exteriört (vinge och kjolar), fabriksmonterat

Xenonljus/litronic

Ej taklucka

X74 chassi (bytt mot Öhlins R&T 2017 se nedan)

18 tums Carrera original fälgar med däck 285/30/18 bak och 225/40/18 fram (enligt bilder)

ACC

Bose stereo (original)

Två nycklar plus en ”nödnyckel”.

 

Har ägt bilen sedan oktober 2014 och den hade då gått 7500 mil. En ägare i Tyskland 2002-2004.  Importerades från Tyskland 2005 och två svenska ägare före mig. Ingen olyckshistorik vad jag kunnat identifiera via Carfax och till synes fläckfri historik i övrigt också ref miltal checkat vs besiktningar resp av-/påställningar. Servicehistorik enligt Porsches protokoll fram tills den kom i min ägo, på auktoriserade verkstäder. Koppling byttes precis före leverans till mig. Historik under mitt ägande ang löpande underhåll och åtgärder plus uppgraderingar enligt nedan.

 

Löpande underhåll:

Olje- och filterbyte 1-2 gånger per säsong med 700-1000 mils intervaller. Utförda av Levin Racing, Mtech i Södertälje och mig själv omväxlande. Oljan alltid filtrerad för kontroll av ev metallspån samt magnetisk oljeplugg uteslutande använd.

Bromsvätska bytt vartannat år

Transmissions-/växellådsolja bytt 2015 och 2018

Luftfilter bytta eller rengjorda årligen

Övriga löpande serviceåtgärder enligt Porsches protokoll

All löpande service dokumenterad i servicebok

Bromsskivor, belägg och däck bytta löpande efter behov

 

Åtgärder och uppgraderingar (utförda huvudsakligen av Levin Racing eller Mtech i Södertälje = två av de mest ansedda oberoende Porscheverkstäderna i Sverige, googla gärna för mer info, kvitton finnes):

2014:

Byte IMS-lager mot uppgraderat (Levins)

Ny elektronikbox/kontrollenhet xenonljus fram

Montering Defa motorvärmare (värmer kylvatten) och kupéuttag samt avtappning och byte av allt kylarvatten.

2015:

Nytt startbatteri.

Montering av Porsche original shortshift (997) spakställ (reducerar slaglängd med ca 25 %).

Nya motorfästen Wevo gula semisolida (se wevo.com för mer info)

Montering av stålomspunna bromsslangar.

Uppgraderade kylkanaler till frambromsar Porsche original (996 GT3).

Ny generator och laddningsregulator.

Nya krängningshämmarstag/pendelstag fram.

Montering IPD competition plenum och spjällhus 82 mm från 997 GT3 (mer luftflöde in till motorn och bättre respons, sök ipdplenums.com för mer info).

Montering FabSpeed Carbon Fibre Competition Air Intake System (mer luftflöde och sjukt härligt insugsljud se fabspeed.com för mer info).

Byte AOS (Air Oil Separator; vanlig felkälla på 996:or) i förebyggande syfte.

Byte till oljefilterhållare som medger filter som kan skruvas på och ersätter oem (spin-on oil filter adapter, se lnengineering.com för mer info) = enklare filterbyten och det medger ffa bättre oljefiltrering vs oem.

2016:

Nytt växellådsfäste.

Byte nedre länkarmar fram (coffin arms).

Rostskyddsbehandling (inkl kontroll av rost – ingen anmärkning) komplett, Tuff-Kote-Dinol.

AC renoverad; ny kompressor, ny kondensator, nytt torkfilter, nytt köldmedium.

Rengöring kylare och kondensatorer samt montering av skyddsgaller i luftintag front (sök fvd.com för mer info, kylare och kondensatorer fortfarande idag helt fria från smuts) i samband med AC-renovering.

Multirem och drivhjul/-rullar (driver generator, servostyrning, AC, vattenpump) bytta

2017:

Montering Öhlins Road & Track chassisats komplett dämpare och fjädrar, justerbara (sök ohlins.com för mer info) inkl sänkning och aningen aggressivare hjulinställning (se bilder).

Reparation elhiss vänster fram.

2018:

Renovering växellåda (alla synkringar, packningar, check kugghjul etc.) inkl byte av pinjonglager (gjordes proaktivt på mitt initativ då jag tyckte mig höra missljud men Levin hävdade att det inte var helt nödvändigt, men nu är det är gjort iaf..).

Nytt växellådsfäste igen (när lådan ändå var ute).

Byte svänghjul, Porsche Original.

Byte vattenpump (i förebyggande syfte) inkl. byte av allt kylarvatten.

Montering 996 GT3 växelspak och -damask (tyckte det var snyggare).

Montering Function First center console delete kit (se function-first.com för mer info samt bilder ovan) som ersätter gammal konsol med fack för cd-skivor och telefonhållare samt höjer spakställ och armstöd 5 cm (mer lättväxlat / växelspak närmare ratt, bekvämare och snyggare enligt mig).

2019:

Byte oljetrycksgivare.

2020:

Reparation tändningslås.

Kompletterande rostskyddsbehandling och -kontroll (utan anmärkningar) tuff-kote-dinol, enligt schema.

Ny vindruta (gamla var original och lite blästrad).

Byte toppmonteringar stötdämpare fram.

 

Övrigt:

Nya däck Michelin PS2 N3 / Porsche-godkända och nya hjulbultar (oktober 2020).

Vinterhjul finnes på Porsche 17-tums original carrera fälgar (skulle behöva lite exteriör puts men  raka och utan hack) men är extremt lite använda (huvudsakligen för vinteruppställning) och därtill med relativt utdaterade däck (bra mönsterdjup men från 2009 bak och 2014 fram). Kan med fördel användas för annan/ny/extra däckuppsättning t ex bandäck eller dyl.  

Bilen extremt sparsamt körd (< 20 tillfällen under 2015-16) körd november – mars. Hade som idé att använda bilen kontinuerligt på vintern också därav vinterhjul, motorvärmare och rostskydd (även om det är en bra försäkring oavsett), men det blev inte av.

Motorvärmaren används även när det är under 10 grader mars - oktober = bilen har aldrig kallstartats i min ägo samt alltid varmkörd; över 80 grader i kylvattentemp innan avstängning.

Interiört och exteriört skick enligt mig mycket bra. Originallack utom bakre stötfångare som är omlackerad pga lättare parkeringsskada 2018 (ingen nyansskillnad vad jag kan se). Främre stötfångare har mindre märken (från stadskörning i Stockholm). Stenskott och enstaka märken i lack finnes därutöver men alla direkt ifyllda med originalfärg och klarlack. Inga bucklor.

Besiktigad utan anmärkning årligen utom hösten 2019 då jag fick nedslag på dåligt halvljus. Detta pga att strålkastarglasen hade blivit ”mjöliga”. Åtgärdat av mig själv via poleringssats och godkänd besiktning mars 2020.

Bilen i varmgarage mellan nov-mars varje år i min ägo och till stora delar därutöver. Ev kan garageplats i Nacka vintern 2020-2021 förmedlas/hanteras i samband med köp.

Med referens till uppgraderingar nämnda ovan; alla originaldelar finns kvar.

Med respekt för att jag missat något ovan eller om fördjupning önskas; frågor / önskemål om mer info välkomna.

 

Annonsör

  • Annonsör

    henrikm74
  • Telefonnummer

    +46702742805
  • Plats

    Stockholm, nacka
Skicka meddelande