"Sveriges mest aktiva bilklubb.
Världens 4:e största Porscheklubb."
Användarnamn

Lösenord

Bli medlem! Glömt lösenordet?

Gå tillbaka   Ventilen > Diskussioner uppdelade per bilmodell > Porsche 928

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-07-27, 23:13   #1
Stålis

Reg.datum: apr 2009
Skicka ett meddelande via MSN till Stålis
Standard AC kyler inte!

Min Ac vill inte ge kyla på min S4 -89. Jag har kollat runt på forumet efter ledtrådar men
blir inte klokare.... Köldmedel kollades idag. OK. Kompressorn snurrar. Har kollat fullt reglage
på kylan(fullt utslag vänster) men NIX kyla. Drar man på värme så kommer det.
Jag har lite problem ibland som kan härledas till givaren i hjulhuset dvs värmen fungerar
till och från när man rör reglaget. Men skall detta hindra att AC ger kyla? Någon i
församlingen som har en bra ledtråd innan frugan gör cab av bilen?

928 S4-89
Manuell.
Stålis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-28, 10:00   #2
Davey

Reg.datum: jun 2007
Standard

Är du 100% säker på att kompressorn verkligen snurrar??? D.v.s. att navet på kompressorns remskiva roterar? Känns några av rören till AC-systemet kalla?
Gammal 2010-07-28, 11:27   #3
MattiasA

Reg.datum: aug 2007
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Stålis Visa inlägg
Köldmedel kollades idag. OK.
Har köldmedlet kollats av någon som kan detta? Jag fick mitt system påfyllt innan semestern - innan det gick kompressorn men ingen kyla. Svaret från AC-verkstaden var att det fanns köldmedel kvar men att det blivit för låg nivå och att medlet då antagit vätskeform (skall vara gasform enligt verkstaden).
Vet inte om det är ditt problem, men ett tips i alla fall.

/Mattias
Gammal 2010-07-28, 13:15   #4
Oldnewbie

Reg.datum: nov 2007
Standard

Kör till någon som kan suga ut och mäta hur mycket köldmedel som finns och fylla på rätt mängd.
Dom skall så klart helst ha en automat station, som gör allt automatiskt.
De "måste också byta någon komponent" för att det skall gå rätt till.

Då får du reda på om det fanns gas på, man kan ha 70% för lite, men endast 30% för mycket.
Så var försiktig vid en fyllning, så att man inte får för mycket.

Du kan även tvångsköra kompressorn med att trigga igång magnetkopplingen, men
den får inte gå många sekunder så, känner man att röret blir kallt så funkar kompressorn och sedan
är man tillbaka till fyllningen, så börja med det första, så kan dom nog komma med förslag också
vad som kan vara fel.

Det blir alltid bäst med tömning, vacuumsugning och fyllning med rätt mängd.

Mvh
Göran
Oldnewbie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-28, 23:37   #5
Stålis

Standard

Bilen är kollad av en kylservicefirma här i Karlskrona som är rätt erfarna, så köldmedelbiten är OK.
Skall dubbelkolla så verkligen magneten drar till kompressorn samt kolla rören.
Det jag funderar över är, att om man kör reglaget på full kyla, kopplar man förbi
tempgivarna? Eller lurar tex dålig kontakt med en givare systemet?
Tack för svaren , jag letar på o återkommer.

928 S4-89
Manuell.
Gammal 2010-07-28, 23:46   #6
Davey

Standard

Om själva styrenheten är frisk, så ska det komma kyla när tempreglaget står längst till vänster... Jag är lite osäker på vad som händer om du skulle ha kortis i både ytter och innersensor, men det är väl mindre sannolikt... Är det avbrott så blir det i alla fall kyla med tempreglaget till vänster!

Om kompressorn snurrar, och själva kylsystemet i övrigt är friskt, så kan du ha problem med blandningsspjället... Finns en del trådar kring detta här på forumet, och det finns beskrivet i WSM.
Gammal 2010-07-29, 10:07   #7
Oldnewbie

Reg.datum: nov 2007
Standard

Hörs det att kompressorn slår till, inte bara att fläkten för AC går igång?
Tror inte att det hjälper köra på full kyla, den kopplar nog inte förbi andå.

Kompressorn kan vara dålig, men det borde dom ha fått indikation på om de mätt det låga och höga trycket!

Du kan ju koppla förbi givaren som du trodde det var problem med först, om den har fel värde så blir det ingen kyla heller.

Jag tog min golf 00 med ACC som var ställd på 20 grader, utegivaren visade -51, så den blåste in
varmluft, efter någon kilometer så gick utegivaren upp till 27 och då kom kylan också.

Mvh
Göran
Oldnewbie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-07-29, 12:17   #8
Davey

Standard

I 928: orna fungerar styrenheten så, att är det avbrott i en eller båda sensorerna, så ger styrenheten full kyla när tempreglaget står allra längst till vänster. Rör man däremot reglaget det minsta åt höger går den direkt över till full värme.

Men det är viktigt att ringa in var felet ligger:
* Kylsystemet (kompressor, läckage, torkfilter etc.)
* Styrningen (elektronikenheten, sensorer, kablage, frysskydd, tryckvakter etc.)
* Ventilationssystemet (blandningsspjäll, vakuumventiler, kupéfläkt etc.)

En egenskap hos 928 som skiljer från de flesta mordernare bilar: AC kompressorn är aktiverad alltid när AC-knappen är intryckt! Det enda som får den att slå ifrån är när frostvakten eller tryckvakten kickar in. Dessutom aktiveras kompressorn i defrostläget. Men styrenheten kopplar inte ur kompressorn när den fått ner temperaturen tillräckligt, den styr bara temperaturen med luftblandningsspjället och i viss mån ventilen till värmeelementet.
Gammal 2010-07-30, 00:35   #9
Stålis

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Davey Visa inlägg
I 928: orna fungerar styrenheten så, att är det avbrott i en eller båda sensorerna, så ger styrenheten full kyla när tempreglaget står allra längst till vänster. Rör man däremot reglaget det minsta åt höger går den direkt över till full värme.

Men det är viktigt att ringa in var felet ligger:
* Kylsystemet (kompressor, läckage, torkfilter etc.)
* Styrningen (elektronikenheten, sensorer, kablage, frysskydd, tryckvakter etc.)
* Ventilationssystemet (blandningsspjäll, vakuumventiler, kupéfläkt etc.)

En egenskap hos 928 som skiljer från de flesta mordernare bilar: AC kompressorn är aktiverad alltid när AC-knappen är intryckt! Det enda som får den att slå ifrån är när frostvakten eller tryckvakten kickar in. Dessutom aktiveras kompressorn i defrostläget. Men styrenheten kopplar inte ur kompressorn när den fått ner temperaturen tillräckligt, den styr bara temperaturen med luftblandningsspjället och i viss mån ventilen till värmeelementet.
Luftblandningsspjället låter intressant.....hur kollar jag det samt var sitter det? Tack! Lite att jobba med

928 S4-89
Manuell.
Gammal 2010-07-30, 10:39   #10
Davey

Standard

Det sitter innanför utblåsen i mittkonsollen, vid värmepaketet. Styrmotorn till det sitter på vänster sida om värmepaketet. Om du skruvar bort prylhylla (+ ev. täckkåpa) under ratten och ålar dig in där nere, så ser du spjällmotorn om du tittar rakt upp underifrån.
Det finns lite trådar här ikring det, t.ex. denna: http://www.porsche.nu/forum/showthread.php?t=34291
Och det finns en del info t.ex. hos Nichols sida: http://www.nichols.nu/tips.htm
T.ex. denna tråd: http://www.nichols.nu/tip157.htm

Sedan finns det mycket värdefull info i WSM! Och det finns en teknisk beskrivning från Porsche om 928:ans klimatanläggning som man kan hitta här: http://geoffsymonds.co.uk/929%20Manu...Heating-AC.pdf
Mycket läsvärd

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.10
Copyright ©2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Skicka dina synpunkter till webmaster@porsche.nu © Porsche Club Sverige 2010