"Sveriges mest aktiva bilklubb.
Världens 4:e största Porscheklubb."
Användarnamn

Lösenord

Bli medlem! Glömt lösenordet?

Gå tillbaka   Ventilen > Diskussioner uppdelade per bilmodell > Porsche 911

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-08-02, 21:36   #1
peis04

Reg.datum: okt 2004
Standard Däckslitage

Hej!
Har slitit ut helt nya däck fram redan efter ca 1000 mil. Dessutom var däcken snedslitna med helt blank yta på innersidan. Trots att jag också samtidigt gjorde en hjulinställning vid monteringen/balanseringen av hjulen.
I våras köpte jag så två nya däck som jag monterade bak och flyttade fram de gamla bakdäcken. Men dessa har nu också efter ytterligare knappa 500 mil blivit slitna på samma sätt som första omgången framdäck. Även denna gång gjorde jag en hjulinställning i samband med däcksköpet.
Tidigare skakningar i ratten vid runt 110 km/tim försvann efter balansering och hjulinställlning, men slitaget verkar vara oförändrat. Köpte Dunlop SP 01 195/65 R 15 runtom i första omgången, men i köpomgång två monterade jag Dunlop Sp 01 205/60 R 15 bak.
Jag har en 911 Targa från -75 med en -78 SC motor.
Är hjulinställningen trots allt felaktigt gjord? Däcken borde väl hålla åtminstone 5 - 6000 mil? Känner någon igen problemet? Vad göra? Byta däckfabrikat? Ny hjulinställning av proffs?
Tacksam för tips!
Per
peis04 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-02, 22:00   #2
Johannes

Reg.datum: aug 2004
Standard

Hjulinställningen är sannolikt felaktig eller så har du glapp i någon led. Verkstan kan ju ha jobbat med felaktig information när de gjorde jobbet.

Att flytta hjul från en axel till en annan blir aldrig bra, man tappar grepp.

Om däcken har blivit snedslitna och man gör en hjulinställning så är det ingen garanti att det slutar att slita om man behåller samma däck. Det drar gärna i de gamla lägena ändå.

/AJ
Johannes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-03, 12:54   #3
Thomas T

Reg.datum: nov 2001
Standard

låter som vinklarna står fel. Mycket negativ camber (mer än -2,5) kan ge slitage på insidan men ofta inte så mycket som man tror. troligare är att du har för mycket toe-vinkel vilket gör att framdäcken "kasar" framåt istället för att bara rulla. Det kan slita ner gummit grymt snabbt.
Gammal 2006-08-07, 10:06   #4
s.bjorn.hoffmann

Reg.datum: dec 2004
Arrow

Framdäck blanka på innersidan tyder på toe-out, dvs att hjulen pekar lite utåt i grundläget. Detta ger dessutom dålig kursstabilitet vilket är trist överallt utom i slalom. Mycket negativ camber sliter också i innerkant men inte så mycket, om toe-in är rätt.

Jag skulle lämna bilen till en verkstad/gummigubbe med dokumenterad kunskap om 911.
// BjörnH, Carrera 4. (#9240)
s.bjorn.hoffmann är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-08, 12:52   #5
peis04

Standard Däckslitage

Citat:
Ursprungligen postat av peis04
Hej!
Har slitit ut helt nya däck fram redan efter ca 1000 mil. Dessutom var däcken snedslitna med helt blank yta på innersidan. Trots att jag också samtidigt gjorde en hjulinställning vid monteringen/balanseringen av hjulen.
I våras köpte jag så två nya däck som jag monterade bak och flyttade fram de gamla bakdäcken. Men dessa har nu också efter ytterligare knappa 500 mil blivit slitna på samma sätt som första omgången framdäck. Även denna gång gjorde jag en hjulinställning i samband med däcksköpet.
Tidigare skakningar i ratten vid runt 110 km/tim försvann efter balansering och hjulinställlning, men slitaget verkar vara oförändrat. Köpte Dunlop SP 01 195/65 R 15 runtom i första omgången, men i köpomgång två monterade jag Dunlop Sp 01 205/60 R 15 bak.
Jag har en 911 Targa från -75 med en -78 SC motor.
Är hjulinställningen trots allt felaktigt gjord? Däcken borde väl hålla åtminstone 5 - 6000 mil? Känner någon igen problemet? Vad göra? Byta däckfabrikat? Ny hjulinställning av proffs?
Tacksam för tips!
Per

Hej å tack för alla fina tips!
Har nu monterat 2 nya Continentaldäck fram (Dunlop bak) och lyckades till slut så här i semestertider hitta ett proffs här i Nyköping som verkade kunna detta med hjulinställning också på Porsche.
Ställde in efter instruktionsbokens rekommendationer (men för -77 års modell. Jag har en -75:a, men toleranserna skulle vara OK enl proffset)
Det visade sig att främst toe-in var helt åt skogen med fel runt 1 grad på båda hjulen. Inte underligt däcken slets snett och att bilen uppförde sig ostabilt på vägen.
Kollade även bak, men där var avvikelserna väldigt små och inställningen jämn, så den rörde vi inte. Den tidigare inställningen som gjordes för 3 månader och 400 mil sedan måste gjorts av en riktig klåpare eller så var utrustningen fel. Jag tror på den mänskliga faktorn! Det var ju andra gången jag gjorde inställning hos den däckfirman, med samma dåliga resultat. Kanske för att dom vill sälja flera däck...........??
Ser nu fram emot många sköna mil utan däckslitage och dålig väghållning.
Per
Gammal 2006-08-08, 17:10   #6
mawe42

Reg.datum: aug 2003
Standard

Vad fick du för inställningar?

Jag tror datorn dom har säger att man ska ha exakt 0 i toe fram, det sa den i alla fall när jag fick min inställd i våras.
Jag valde dock att dom ställde in den med en anings toe in (10 minuter i total toe in). Det brukar ge en lugnare bil säger dom om man ger den lite "pre-load" antingen in eller ut. Beror också på vilka styrstag man har, har man turbostagen kan man ligga närmare 0, annars bör man ha lite mer toe in.
*Regionombud Öst.
*Registeransvarig, 911 74-89.
mawe42 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-16, 12:02   #7
peis04

Smile Hjulinställning

Ställde in efter instruktionsbok och dator för 1977 års SC modell (enl uppgift samma värden som för min -75:a) med, som du också säger, 0 toe i fram. Justeringen behövdes verkligen eftersom jag hade kraftig avvikelse med totalt -2.01 (efter justering -0.01) Toe i bak avviker visserligen fortfarande från rekommendationen på totalt 0.30, där jag har 0.51 men ganska jämnt fördelat (0.22 resp 0.29) och därför rörde vi inte den inställningen.
Camber stod också mycket fel (fram -0.52 resp -1.44) vilket tydligen också påverkar snedförslitningen. Efter justeringen avviker inställningarna både fram och bak mot rekommendationerna, men jag hoppas det inte ska påverka slitaget och väghållningen. (efter justering : värden fram -0.40 resp 0.58 och bak -0.34 resp -1.55)
Jag undrar dock över caster inställningen som enligt rek. ska ligga runt 5.50 till 6.20. Där har jag efter just. 1.37 resp 2.05.
Kan den avvikelsen spela in på slitage och väghållning?
Hur som helst har jag efter justeringen kört en 150-milatur till Skåne på både småvägar och motorvägar i både torrt och blött väglag och bilen har känts mycket trygg och stabil, så helt klart var justeringen nödvändig. Hoppas det håller i sig många mil till!
Hälsn
Per
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Programvara från: vBulletin® Version 3.6.10
Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Skicka dina synpunkter till webmaster@porsche.nu © Porsche Club Sverige 2014