handdator

Visa fullständig version : Pulverlackering...svarta fälgar

invictus
2011-02-08, 20:23
Tjena Porsche Lovers.

Jag skall pulverlackera mina fälgar här snart inom en snar framtid. Vad tror ni eller har ngn erfarenhet med svarta fälgar, Antingen Metallic eller Matt till en Svart metallic bil. Vad tror ni blir snyggast?
Jag är inne på metallic ju eftersom bilen sj är i metallic. Kanske Matt hade varit ok? Men glad för tips eller råd.

Ha en fin kväll...PS: har en 997. -07

CoolAIR
2011-02-08, 21:28
Om bilen och fälgarna är nytvättade er blanksvart (metallic) klart snyggast. Tänk på bromsstöv om du kör riktigt också...

11970
2011-02-08, 21:51
En ren smakfråga, men till svart bil skulle jag också välja blanka fälgar.

dole
2011-02-08, 22:14
Jag hade mattsvarta typ 10% matt men de blanksvarta ser mycket bättre ut. Tänk på att pulverlack och bankörning funkar dåligt. När färgen blir varm blir den mjuk och suger in bromsdamm som inte går att tvätta bort sedan. Det har jag hört i allafall kolla fört innan du lackar
Mvh /D

invictus
2011-02-08, 22:42
tackar för svar..lutar åt blank hållet. :)

"GE"
2011-02-08, 22:49
Jag har aldrig förstått vitsen med att måla fälgarna svarta. Det blir bara en diffus svart klump i hjulhuset. Vill man inte se hur dom snygga fälgarna man har till bilen ser ut? Ser oftast bara sunkigt ut med svarta fälgar i mina ögon men smaken är ju som baken... :rolleyes:

Däremot så tycker jag det funkar med nån gråmetallic nyans, om än inte allt för mörk.

Berca
2011-02-08, 23:38
Jag håller med Gabriel... förknippar svarta fälgar med "trista" plåtfälgar man har till vinterdäck. ;) Fuchs borträknade... Men det viktiga är att du gör det du själv tycker blir bra till din bil. :)

Peo73
2011-02-09, 09:21
Ett tips för att kolla färgval etc är att scanna in ett foto av bilen, sedan scanna in färgproverna man funderar på och sedan använda photoshop eller liknande program och justera färgerna. Inte så svårt och resultatet blir hyfsat likt slutprodukt kan man tänka...

Detta löser enkelt frågor som
Hur ser min bil ut med svarta fälgar; tonade rutor; vita blinkers och/eller foliering i ngn obskyr färg som porsche inte använt för din modell.

mvh
Richard

millemiglia
2011-02-09, 09:55
Så här ser mina pulverlackerade vinterfälgar ut.
Lite halvtaskig bild men ändå...

Lägg till ett färgglatt centrummärke så ser det inte så trist ut! :D

http://members.rennlist.org/millemiglia/wheel.JPG

Ragnar
2011-02-09, 10:46
Om det är snyggt med svarta fälgar eller ej, är ju en subjektiv och personlig fråga.

Men en vit 964 ser ju duktigt rejsig ut med svarta Cup I fälgar. Tycker jag. Eller en mattmörkgrön 964 för den delen.

Det beror lite på modellen och vilken färg bilen har. Se t.ex. inlägg 32 och 203 i 911 bildtråden: http://www.porsche.nu/forum/showthread.php?t=43861.

För min egen del verkar det som att svarta detaljer som t.ex. listor träder mer tydligt fram, när bilen har svarta fälgar, oavsett om det är helsvarta eller med blank kant.

Själv är jag benägen att ha stora, silverfärgade fälgar på min röda 964. 18" split Cup I eller helst BBS Le Mans stuk(som inlägg 63 i bildtråden). Eller som t.ex. Pehr Johnssons kobalt blå 964 med 18" Cup fälgar i split design (inlägg 56 i bildtråden).

11970
2011-02-09, 10:47
Så här ser mina pulverlackerade vinterfälgar ut.
Lite halvtaskig bild men ändå...

Lägg till ett färgglatt centrummärke så ser det inte så trist ut! :D

Cool rejsigt ju!

invictus
2011-02-10, 20:38
jag skall Ladda upp en bild efter jag gjort lackeringen. Blir säkert bra resultat.tack för svar och bilder..

931Melander
2011-02-10, 23:03
Jag tycker att det blev bra när jag lackade mina fälgar. Det gjordes med bilens orginallack och ej pulver utan vanlig solid svart.