handdator

Visa fullständig version : Läs GT-drapan från orakletet i Österlen


Martin.M
2008-12-04, 21:29
DAGS FÖR GT IGEN?
En liten återblick om sport- och GT-bilar i Sverige.
Om allt fungerar komer en trevlig nyhet att avslöjas under morgondagen...

SPORT & GTBILAR - SVENSK
PARADGREN SEN FEMTIOTALET!

Kanske var det redan på trettiotalet det stora intresset för sport & GT-bilar grundlades? Det var då de stora isloppen kördes, med Rämentävlingarna som främsta namn.
På femtiotalet kulminerade intresset med stora tävlingar på Skarpnäck, i Hedemora och framförallt VM-loppen i Kristianstad. Därefter kom Kanonloppen i Karlskoga med en ny era som även kom att omfatta några F1-lopp!
I slutet av sextiotalet byggdes det nya banor i Sverige och både i Anderstorp och på Mantorp Park kom det i hög grad att handla om sport- och GT-bilar.
Vem minns inte namn som Joakim Bonnier, Gunnar "Persbergarn" Carlsson, John Kvarnström, Bosse Ljungfeldt, Ulf Norinder, Sten Axelsson, Picko Troberg, Gert Kaiser, Jon Fast?

PORSCHE GT-KLASSENS SUVERÄN.

Svensk GT-racing kom tidigt att nästan uteslutande handla om ett märke - västtyska Porsche. Den populära 356-modellen - även kallad "Die Dame" - kom i allt snabbare och motorstarkare upplagor. Inte underligt att många förare sökte sig till det välbyggda och driftsäkra märket. Tidigt sågs förare som Carl-Gunnar Hammarlund, Grus-Olle Persson, Harald Kronegård och Rally-Harry Bengtsson ratta Porsche.
Senare hette stjärnorna Leif Hansen, Björn Rothstein, Anders Josephson, Kaj Bornebusch, Bengt Ekberg, Boo Brasta, Kenneth Leim, Kurt Simonsen, Roland Larsson, Jan Lundgårdh m.fl.
Men efter hand dök även andra märken upp. Gunnar Andersson och "Persbergarn" rattade Ferrari 250GT Berlinetta Passo Corte.
I klassen upp till 1300cc regerade länge Alfa Romeo Giulietta Sprint Veloce med förare som bl.a Joakim Bonnier, Olle Rehnvall, Karl-Rune Ericsson, Harald Kronegård, Jan Johnsson och Yngve Nyström.
Men de röda bilarna från Portello blev närmast överkörda när den brittiska Lotus Elite dök upp på de svenska banorna. Det var lätta, smidiga bilar med fantastisk väghållning. Då gjorde det inte så mycket att "brandsprutemotorn" Coventry-Climax bara lämnade 110hk från sina 1.216cc. Lotus Elite med kaross/chassi i armerad glasfiber var bilen för dagen och satte Colin Chapmans namn på kartan. Även om Lotus förlorade pengar på varenda bil som byggdes!

BONNIER SUVERÄN.

Joakim Bonnier hade blivit vårt internationella affischnamn i formel 1. Men han körde även sport- och GT-bilar när tillfälle gavs. Han blev fabriksförare för Porsche och var mycket framgångsrik. De främsta segrarna var kanske de i Targa Florio 1969 tillsammans med gode vännen Graham Hill i en Porsche 718RS 60 och 1963 tillsammans med Carlo Abate i en Porsche 718RS64.
Senare blev Bonnier kontinental agent för brittiska Lola och gjorde god reklam genom att tävla med både CanAm-bilar i USA, Lola T70GT Mk.III
och både två- och treliters sportvagnar i Europa och annorstädes. Joakim blev för övrigt europamästare i två litersklassen ett år.
En ny generation var dock på gång och de främsta representanterna hette Ronnie Peterson och Reine Wisell. Ronnie körde till att börja med allt som kom i hans väg, medan Reine först blev fabriksförare hos Chevron och därefter hos Ecurie Bonnier och deras Lolabilar.
1972 blev Ronnie anställd av Scuderia Ferrari och bidrog verksamt till att märket vann sportvagns-VM överlägset med den formidabla Ferrari 312SP.

BLANDAD KONFEKT PÅ HEMMAPLAN!

På de svenska banorna sågs en skön blandning bilar under sextio- och sjuttiotalet. I början vädrades åldrande Ferrari och Maserati. Sen dök den lilla lätta och snabba Lotus 23B upp och gjorde livet surt för de större bilarna.
I slutet av sextiotalet sågs flera Porsche Carrera 6 och även Lola T70GT Mk.III på banorna. Picko Trobergs McLaren M1 CanAmbil inte att förglömma eller Gustaf Diedens Ferrari Dino 206SP!
Bland de sanna GT-bilarna var det fortfarande Porsche som dominerade.
Höjdpunkterna kom under några år då både Karlskoga, Mantorp Park och Anderstorp körde stora sport- och GT-race.
När Anderstorp kom igång med F1 slockande intresset för sportvagnar i hög grad.
Ett uppsving kom när den tämligen billiga Sports 2000 introducerades. Märkligt nog upplever denna klass något av en renässans idag!

NU ÄR DET DAGS FÖR GT-BILARNA!

Sportvagnarna må ha blivit alltför extrema och dyrbara. Le Mans är fortfarande årets stora högtid för dessa bilar. Det arrangeras också ett par serier - European Le Mans Series - för dessa bilar och i USA ALMS - American Le Mans Series. Men skam till sägandes är startfälten ibland lite ihåliga.
Dessbättre har det utvecklat sig i GT, där flera klasser körs. Två stora välkända märken leder utvecklingen - Ferrari och Porsche. Båda har också egna märkesserier i många olika länder, inte minst i Sverige och Danmark.

- Det är välskötta serier båda, säger Leif Lindström. Ferrariserien sköts av en dansk vid namn Chresten Hansen på ett utmärkt vis vilket gjort att denna serie omfattar uppåt trettio bilar.
- Porsche Cup är sannerligen inte sämre. Den körs i samband med STCC och sköts förtjänstfullt från Flash Engineeering i Karlstad.
Nu är det dags för nytänkande i svensk racing. En riktig GT-klass där bilarna i behöver kosta skjortan och lite till - det är väl vad många önskar?

Sveneric Eriksson