handdator

Visa fullständig version : Kopplingsproblem

Dykarlasse
2003-03-12, 13:54
Jag har problem med en slirande koppling detta sker enbart på treansväxel efter fem minuters körning.Den slirar alldrig på ettan och tvåans växel inte ens i lodräta backar.(jag har minsan prövat så de så) Det är alltså en 928s -82. Är det någon som har någon ide om åtgärd?

bqt
2003-03-12, 16:01
Hur är det med fyran och femman?

Om kopplingen börjar bli sliten så är det
ju lättare att den börjar slira på höga än
låga växlar.

Andreas Nitsche
2003-03-12, 16:02
Kör inte fem minuter på treans växel, lägg i nästa. :D

Dykarlasse
2003-03-17, 19:59
Bilen är treväxlad naturligtvis Den växlar och går normalt i 5 minuter sen börjar den slira men bara på trean kan säkert åka hela dagen på tvåan utan tillstymelse till slirning vad jag förstår är kopplingen på en automat lite annorlunda mot en manuell låda med lamell som börjar slira när den är sliten vet inte hur en koppling till en autmat är uppbygd Är problemet lika enkelt Byt kopplingslamell eller

Andreas Nitsche
2003-03-17, 20:30
Oj du har inte manuell låda...det trodde nog vi!
En vanlig svensson bil har en momentomvandlare (turbin) som "bestämmer" när den börjar driva.
Den enda bil jag vet som har koppling tillsammans med aut.låda är Volvo 340 och den har en sorts centrifugalkoppling som med hjälp av vikter läggs an.
Jag tror nog att du har en ganska normal låda i din bil och att problemet ligger inuti lådan. Det kan vara en liten o-ring som efter ett tag släpper igenom tryck så att lamellerna inuti lådan släpper trycket. Börja med att kolla oljan om den är missfärgad och luktar bränt, om den gör det är det problem. Har du tur kan det vara en justering och ett band som behöver spännas. Hur en aut.låda fungerar tar för mycket plats att skriva här.
Med reservation för att din bil har en avvikande konstruktion(jag är ganska ny på Porsche)så fungerar nästan alla aut.lådor på samma vis. Det här gjorde dig kanske inte klokare men det var ett välmenat försök... smile.gif

Dino
2003-03-17, 21:19
Har du kollat oljenivån i lådan?
Jag har en S4 och gissar att det funkar på samma sätt.
1. Upp med bilen på en lyft eller pallbockar;
2. tvätta rent olje/nivå-behållaren
3. Starta bilen (detta för att oljan ska gå runt i automaten)
4. Kolla nivån (finns märkning på behållaren).
Behöver du fylla på så tänk på att bilen måste vara igång.

Pelle

bqt
2003-03-18, 14:54
Hmm. Jo, det var nog flera som trodde det var
en manuell bil.
Man brukar inte säga att automater har koppling. smile.gif

Nåja, automatlådan i en 928 är ingen konstig sak.
Nu kommer jag inte ihåg helt säkert hur det är med
den gamla treväxlade lådan, men den fyrväxlade är
en Mercedes-låda, och jag tror den treväxlade också
är det.
Så vilken mek som helst som kan automater i
allämnhet borde klara av att titta på den, och kan
dom Mercedeslådor så har dom sett just den lådan förut.

Olja är annars som sagt var ett bra tips. Börja med att
kolla den.

JÖRGEN
2003-03-20, 20:43
HEJ ANGÅENDE AUT PÅ 938S BYT OLJA OCH FILTER
DEN JOBBAR MED OLJETRYCK

Panter
2003-03-20, 22:20
Hej

Jag har en 928S 82 där olja från automaten läckte in i kylen. Det visade sig med att röd olja flöt upp i kylvatten reservoaren. När olje nivån skönk i automatlådan tappade den draget. Först märktes det vid häftiga svängar då pumpen antagligen sög luft. Antagligen hade lite vatten/glykol också läckt in i oljan för lådan växlade lite hårt och ojämt.

Har nu åtgärdat detta med att sätta dit en separat olja/luft kylare för automaten. Den har jag satt längst fram framför den eldrivna kylarfläkten. Har också bytt olja och filter i automatlådan. Den gamla oljan var brun och lite slemmig, men jag har inte kunnat separera ut någott vatten ur den.
Detta har jag gjort i vinter. Har nu kört ca 200 mil och växellådan går som dröm. Det är bara att hoppas att den inte blivit allt för sliten utan kommer att hålla länge. än.

Hälsningar
Hans-Eric J

Dykarlasse
2003-03-21, 18:46
Tackar mina bilbröder för vsat intresse för mitt problem böt olja men felet kvarstod bilen var igång och i läge P har förståt att den ska stå på N Det gick bara i 4 liter Det ska tydligen gå i 5,5 men den visade på fullt så jag antog att det var riktigt Kan det vara så att felet kan ligga där Att den visade fel nivå bara för att den stod i P läge i stället för N Har inte bilen hemma i garaget ännu lite för mycket snö kvar men snart så Ville lära mej lite så jag vet vad jag ska börja kolla när det är dags.HA det.

Anders_Larsson
2003-03-21, 19:08
Normalt när man kollar oljan i en automatbil så ska den vara väl varmkörd och alla växellägen ska ha gåtts igenom (dra spaken sakta genom lägena fram o tillbaka några gånger o låt den gå några sekunder i varje) och kolla nivån i läge N med motorn forfarande igång!!

A)(L